Galerie Sanaa Utrecht, 2016
Tijdens deze expositie tekent Halina live. Dit is een tekenproject/performance en een onderdeel van Dedicated, een duo expositie met Peter Koole.
Film Tekenen voor Vrede is opgenomen door Artforever
[Tekst (fragment) van George Knight, blogger, 2016]
De geschiedenis zoals Zalewska die voor zich ziet is niet af. Zo loopt de vernietiging van Warschau, 1944 over in de puinhopen van Aleppo, 2016. Leed kan iedereen overkomen. De bevrijders van toen zijn de bevrijders van nu. Met als gevolg de totale vernietiging. Zo onherstelbaar is de geschiedenis. Je kunt het maar beter uittekenen voordat het voorgoed verdwijnt. Of weer van gedaante verandert en zich ontworstelt aan de blik. Tegenover hard staat zacht. Tegenover onrecht staat de natuur die het leed overwoekert als de mens zich terugtrekt. Zalewska neemt een voorschot op de uitkomst en projecteert wensen in haar tekeningen. De natuur wordt zo een proefstuk van hoe het zou moeten zijn. Maar nooit is omdat de werkelijkheid daar te hard voor is. Toch stelt zij het niet voor als een droombeeld, want dat zou een overgave aan haar streven zijn. De uitkomst staat vast als een blauwdruk voor wat komen moet. Maar de opgave is nog niet sluitend omdat de weg erheen nog afgelegd moet worden. Dat is de vrijheid die Zalewska voor zichzelf in haar tekeningen reserveert.
[Halina Zalewska]
De tekening verschijnt langzaamaan op een grote rol papier. Aan DEDICATED werk ik ter plekke in Galerie Sanaa tijdens de expositie. Deze performance is mijn aanklacht tegen de oorlog in Syrië.
Op het nieuws zag ik beelden van een jongen die zich bevrijdde uit de ruïnes van een gebombardeerd huis. Misschien lag hij al dagenlang bedolven onder beton en steen? Zijn huis, zijn straat en de hele stad waren een afschuwelijke ruïne. Totaal verzwakt en verwond lukte het hem om zich levend uit deze puinhopen te bevrijden.
We herhalen het al jaren: “dit nooit meer” maar helaas gebeurt het weer, voor je ogen…